Skip to content Skip to sidebar Skip to footer
0 items - 0.00zł 0
0 items - 0.00zł 0

Trądzik a suplementacja | TOP 10 skutecznych suplementów

Choć trądzik należy do najczęstszych chorób skórnych rozpoznawanych u nastolatków, coraz częściej zwraca się uwagę na jego występowanie wśród dorosłych. Chyba każdy z nas wie czym trądzik się objawia, ale zajrzyjmy do źródła problemu.

Trądzik może wynikać z kilku nakładających się na siebie czynników. Mogą być to uwarunkowania genetyczne, nieodpowiednia dieta, stres, zaburzenia hormonalne i wiele innych. W związku z tym leczenie powinno się odbywać na kilku płaszczyznach jednocześnie. Konieczne mogą się okazać: zmiana sposobu odżywiania, wybór odpowiedniej suplementacji, pielęgnacji skóry i aktywności fizycznej, a nawet psychoterapia w celu eliminacji stresu.

Istnieją składniki mineralne i witaminy, które odgrywają znaczącą rolę w leczeniu trądziku. Podstawą uzupełnienia tych składników w organizmie powinna być odpowiednio zbilansowana dieta. Często jednak stosowanie diety bogatej we wszystkie cenne dla skóry składniki jest naprawdę wymagające i niemożliwe do utrzymania przez cały czas. W takiej sytuacji warto dodatkowo wspomóc się suplementacją. Poniżej znajdziesz TOP 10 najczęściej stosowanych i najlepiej przebadanych suplementów na trądzik.

1.Kwasy tłuszczowe omega 3 (EPA i DHA)

Trądzik charakteryzuje się przewlekłym występowaniem stanów zapalnych skóry. Pojawienie się zmian trądzikowych wynika najczęściej ze stanu zapalnego, który toczy się w całym organizmie. Odpowiednia podaż EPA i DHA, należących do kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, działa przeciwzapalnie. Zmniejsza stan zapalny nie tylko w naczyniach krwionośnych, mięśniach czy stawach, ale również w komórkach skóry, doprowadzając do zmniejszenia występowania zmian trądzikowych.

Udowodniono, że niedobór omega 3 powoduje zagęszczenie łoju, przez co dochodzi do zaczopowania gruczołów łojowych w skórze i powstawania zaskórników. Nieprawidłowy odpływ łoju z mieszków włosowych stwarza idealne warunki do rozwoju bakterii.

Jeżeli Twoja dieta nie obfituje w takie produkty jak tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledzie), siemię lniane, nasiona chia, orzechy włoskie i olej lniany to warto zastanowić się nad suplementacją kwasów omega 3.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami, zapotrzebowanie na EPA i DHA wynosi łącznie 250 mg na dobę. Dawce tej odpowiada spożycie porcji tłustej ryby morskiej 1-2 razy w tygodniu. Mówi się jednak, że 250 mg może być niewystarczające do osiągnięcia celów terapeutycznych i najbardziej optymalna dawka w leczeniu trądziku to 2-4 g na dobę.

Przedawkowanie kwasów omega 3 jest trudne, ale zaleca się, aby nie przyjmować większych ilości niż 4 gramy dziennie. Nadmiar tych kwasów tłuszczowych może prowadzić do wzrostu stężenia cholesterolu LDL we krwi (tzw. “zły cholesterol”), a w konsekwencji do odkładania blaszki miażdżycowej w naczyniach krwionośnych.

2.Witamina D

Kolejnym składnikiem, którego deficyt w organizmie może zaostrzać trądzik jest witamina D. Odpowiednie stężenie tej witaminy w organizmie wpływa na redukcję wydzielania sebum, a co za tym idzie, zmniejsza powstawanie zmian trądzikowych. Wykazano również, że witamina D może hamować wzrost bakterii Propionibacterium acnes, która bierze udział w powstawaniu zmian trądzikowych.

Jako że uzupełnienie witaminy D wraz z dietą jest niemożliwe, niedobory tej witaminy stwierdzane są u ponad 90% Polaków. W związku z tym zaleca się suplementację tego składnika w dawce 2000 j.m. w sezonie jesienno-zimowym. Latem i wiosną możemy pobudzić syntezę skórną witaminy D poprzez promienie słoneczne. Moim zdaniem jednak lepiej nie polegać na polskiej pogodzie i suplementować 2000 j.m. przez cały rok. W ostrych stanach zapalnych, na przykład w otyłości, chorobach tarczycy, insulinooporności i trądziku zaleca się dawkę wyższą, zazwyczaj 4000 j.m.

Wybierając witaminę D, sięgnij po lek, a nie suplement (poproś o to farmaceutę). Będziesz mieć pewność, że tabletka zawiera dokładnie tyle substancji, ile producent opisał na opakowaniu.

3.Olej z wiesiołka i olej z ogórecznika

Olej z wiesiołka oraz olej z ogórecznika są jednym z najlepszych źródeł kwasu gammalinolenowego, w skrócie GLA. Należy on do kwasów tłuszczowych omega 6. Olej z wiesiołka, mimo że zawiera mniej kwasu GLA niż olej z ogórecznika, wykazuje wyższą aktywność biologiczną.

Kwas gammalinolenowy mniejsza stany zapalne, nawilża skórę od środka i poprawia jej elastyczność. Regularna suplementacja oleju z wiesiołka lub oleju z ogórecznika powoduje wzrost przeciwzapalnych mediatorów w naskórku, przez co łagodzi objawy przewlekłych chorób zapalnych, w tym trądziku.

Udowodniono, że poprzez doustną suplementację GLA można odwrócić większość uszkodzeń w obrębie bariery skórnej i inne zmiany spowodowane łuszczycą, egzemą, łojotokowym zapaleniem skóry czy trądzikiem.

Przed zakupem oleju z wiesiołka lub ogórecznika upewnij się, że sięgasz po taki, który był odpowiednio przechowywany. Wszystkie oleje powinny znajdować się w butelce z ciemnego szkła, z dala od promieni słonecznych.

4.Nikotynamid (witamina B3)

Witaminy z grupy B wykazują działanie antyoksydacyjne. “Wymiatają” z organizmu wolne rodniki, które powodują wzrost stresu oksydacyjnego i prowadzą do rozwoju chorób zapalnych, w tym trądziku. Wspomagają również wchłanianie cynku i redukują ropne zmiany zapalne.

Nikotynamid to substancja, która ma silne działanie przeciwzapalne i złuszczające, hamuje również wydzielanie sebum i rozwój bakterii odpowiedzialnych za powstawanie trądziku. Osoby z niedoborem nikotynamidu mają szorstką i suchą skórę, podatną na powstawanie przebarwień.

Nikotynamid od dawna stosowany jest przez lekarzy dermatologów w leczeniu trądziku, a dawka preparatu różni się w zależności od stopnia niedoboru.

5.Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Wśród osób z niedoborem kwasu pantotenowego zauważyć można liczne owrzodzenia, zaburzenia w procesie rogowacenia naskórka i stany zapalne skóry.

Witamina B5 wchodzi w skład koenzymu A, wspomaga gojenie się ran i hamuje stany zapalne błon śluzowych. Ma szerokie spektrum działania na skórę.

6.Witamina B6 (pirydoksyna)

Niedobór witaminy B6 może powodować zaburzenia w obrębie skóry prowadzące do pojawienia się stanów zapalnych, świądu i wysypki. Jej obecność w diecie wspiera syntezę kolagenu i podział nowych komórek skóry.

Trądzik zazwyczaj spowodowany jest nadmiernym wydzielaniem łoju przez gruczoły łojowe skóry. Stosowanie witaminy B6 wpływa również na zmniejszenie łojotoku, a w konsekwencji łagodzi objawy trądziku.

Suplementację witamin z grupy B należy przeprowadzić ostrożnie, stale kontrolując ich stężenie we krwi. W nadmiernej ilości mogą wręcz prowadzić do rozwoju trądziku (tzw. trądzik polekowy).

7.Witamina A

Witamina A to jedna z najbardziej skutecznych substancji w leczeniu trądziku. Jednak efekty terapeutyczne widoczne są tylko w wysokich, wręcz toksycznych dawkach. Dlatego jej stosowanie powinno zostać dokładnie ustalone z lekarzem dermatologiem. Choć witamina A działa złuszczająco na skórę, odpowiada za normalizację wydzielania łoju i pozwala pozbyć się trądziku, nie należy zapominać, że wpływa negatywnie na inne organy, przede wszystkim na wątrobę.

Suplementacja witaminą A powinna być brana pod uwagę dopiero gdy zawiodą inne metody leczenia trądziku.

8.Probiotyki

Coraz częściej zwraca się uwagę na znaczenie naszego mikrobiomu jelitowego w różnych jednostkach chorobowych. Choroby skóry, w tym trądzik, również mogą wynikać z zaburzeń składu flory jelitowej. Nawet ośmielę się napisać, że nie mogą, a wręcz spowodowane są właśnie w jakimś stopniu dysfunkcją mikroflory jelitowej. Według badań zaburzenia w obrębie jelit powodują przedostawanie się prozapalnych cząsteczek do krwi, w konsekwencji zaostrzając stan zapalny w całym organizmie, również w skórze.

Dodatkowo dysfunkcje w obrębie jelit powodują zaburzenia wchłaniania większości składników i witamin. Po co więc przyjmować witaminę B2 lub B6 skoro nie wchłoną się tak jak powinny? Zadbaj o mikroflorę jelitową, a zobaczysz lepsze efekty suplementacji.

Podstawą leczenia trądziku powinna być suplementacja probiotyków i dieta bogata w naturalne pro- i prebiotyki (kiszonki, jogurty naturalne, kefir, cebula, czosnek, banany). Nieodłącznym elementem wsparcia dla jelit powinien być również błonnik, który znajdziemy w pełnoziarnistym pieczywie, makaronach, brązowym ryżu, gruboziarnistych kaszach oraz w owocach i warzywach.

Najczęściej zalecane szczepy probiotyczne w leczeniu trądziku to Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus delbrueckii i Bifidobacterium bifidum.

9.Cynk

U większości pacjentów z trądzikiem zauważa się niedobór cynku. Jego naturalnym źródłem w pożywieniu są pestki dyni i produkty pełnoziarniste. W znacznych niedoborach zaleca się doustną suplementację cynku. Poprawia on ogólny stan skóry i tak jak witamina D hamuje rozrost bakterii odpowiedzialnych za powstawanie trądziku.

Cynk jest niezbędnym elementem biorącym udział w proliferacji keratynocytów. Jest silnym przeciwutleniaczem, przez co chroni skórę przed starzeniem i powstawaniem zmian zapalnych. Dodatkowo przyspiesza gojenie się ran, również tych, które spowodowane są nadmiernym wyciskaniem zmian trądzikowych. Suplementacja cynku wpływa również na zmniejszenie ilości androgenów w organizmie – hormonów odpowiedzialnych za powstawanie trądziku u kobiet.

Niestety przyjmowanie cynku prowadzi do zmniejszenia ilości jonów miedzi w organizmie. Z tego względu długotrwała suplementacja cynku powinna być wspierana również przyjmowaniem preparatu miedzi – najlepiej pod okiem lekarza. Oba te składniki mogą być toksyczne w nadmiernej ilości.

W zupełności wystarczy dawka 15-30 mg cynku na dobę. Przyjmuj go na noc, co najmniej 2 godziny po ostatnim posiłku.

10.Selen

Niedobory selenu stwierdza się u większości Polek i Polaków. Istnieją produkty spożywcze, które naturalnie są bogate w ten pierwiastek, ale ich dostępność na polskim rynku jest znikoma. Z tego względu zaleca się doustną suplementację selenu, zwłaszcza wśród osób, które cierpią na choroby zapalne, w tym trądzik.

Selen działa łagodząco, hamuje wydzielanie sebum, a nawet chroni skórę przed promieniowaniem ultrafioletowym zmniejszając ryzyko rozwoju raka skóry. Przyjmowanie selenu wraz z witaminą E lub produktami bogatymi w ten składnik powoduje opóźnianie procesów starzenia. Źródłem witaminy E w diecie są oleje roślinne, orzechy i nasiona.

Nie łącz ze sobą suplementu cynku i selenu ze względu na ich wzajemne ograniczanie wchłaniania. Zachowaj co najmniej 8-godzinną przerwę między tymi preparatami (możesz przyjmować na przykład selen rano a cynk wieczorem). Zaleca się przyjmowanie selenu pod okiem lekarza ze względu na toksyczność tego składnika i jego odkładanie się w organizmie.

Podsumowanie

Poza składnikami wymienionymi powyżej należy zwrócić również uwagę na odpowiednią ilość produktów w diecie będących źródłem witaminy C, E, żelaza i miedzi. Celowo nie znalazły się te substancje w dzisiejszym zestawieniu, ponieważ ich uzupełnienie z produktów spożywczych jest łatwe, jeśli odpowiednio zbilansujemy naszą dietę.

Jak widzisz – suplementów zalecanych dla cery trądzikowej jest wiele. Czy to oznacza, że musisz przyjmować wszystkie aby uzyskać efekty? Zdecydowanie nie! Z moimi podopiecznymi ustalamy plan suplementacyjny na podstawie szczegółowego wywiadu. Poruszamy kwestie całego sposobu odżywiania, dolegliwości, czasu trwania choroby i oceniamy w jakich sytuacjach trądzik się zaostrza. Dopiero wtedy możliwe jest ustalenie, które suplementy są niezbędne, aby wspomóc skórę.

Choć droga do odzyskania upragnionego wyglądu skóry wydaje się być długa, nie warto z niej rezygnować. Suplementacja, jak większość sposobów leczenia trądziku, wymaga czasu. Jeżeli się jej podejmujesz, musisz nastawić się na tygodnie, a nawet miesiące regularności w przyjmowaniu wybranych składników.

Pamiętaj, aby przed wprowadzeniem suplementacji omówić to dokładnie ze specjalistą – zarówno niedobór, jak i nadmiar niektórych składników może niekorzystnie wpływać na stan skóry.

Treści zawarte w artykule mają charakter edukacyjny i nie zastępują porady lekarskiej.

Źródła:

http://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/01/ke2017.2-6.pdf

http://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2017/02/Balcerkiewicz-Dieta-jako.pdf

https://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2022/04/ACM-2022-02-KE-Schafer.pdf

https://up.lublin.pl/wp-content/uploads/2022/03/Czynniki-zywieniowe-a-stan-skory-wlosow-i-paznokci-1.pdf

https://web.archive.org/web/20201013234032id_/https://www.ptfarm.pl/download/?file=File%2FFarmacja+Polska%2F2020%2F7%2F03_OG_Tradzik_pospolity_n.pdf

http://nedo.gumed.edu.pl/wszpziu/Prace%20licencjackie%20i%20magisterskie/Praca%20licencjacka.pdf

https://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2022/04/ACM-2022-02-Buszka.pdf